Vegansk yoghurtdressing med hvitløk og urter

Oppskrift Enkel Dressing Yoghurt Soyayoghurt Melkefri Alpro Vegansk
Her er en enkel, liten oppskrift jeg bruker mye.
Dressing! Den ender opp som tilbehør til alt mulig rart. En dæsj på burger'n, i den bakte poteta, til den stekte tofuen, ved siden av grillmaten, som dip til ovnsstekte båtpoteter, inni lompene, oppå linsene... og der har vi det gående.
Dressingen har mange bruksområder. Den kan varieres i det uendelige og tilpasses ulike retter med ulike typer urter og krydder.


Basen i dressingen er vegansk yoghurt.
For ikke så altfor lenge siden kom Alpro naturell soyayoghurt til norske butikker. Yoghurten er 100 % vegansk, økologisk og inneholder yoghurtkulturer som bidrar til bedre fordøyelse. Den er god og mild og smaker ikke utpreget soya, noe jeg ser på som et stort pluss. Konsistensen er slik yoghurt skal være.

Det er supert med flere melkefrie produkter i dagligvaren! Ikke alle butikker har tatt den inn ennå, men her jeg bor (Oslo) får man kjøpt den på Coop, Meny og enkelte Rema og Kiwi. Og den er tydeligvis populær, for den er nesten alltid utsolgt!

EDIT høsten 2014: Alpro har dessverre endret oppskriften på sin soyayoghurt naturell og tilsatt sukker. Den smaker nå søtt og egner seg dårlig til dressinger som denne, etter min smak. Jeg anbefaler derfor å bruke en annen type soyayoghurt, feks Sojade. Skriv gjerne en mail til Alpro og be de ta tilbake den gamle oppskriften på soyayoghurt naturell.

Oppskrift Enkel Dressing Yoghurt Soyayoghurt Melkefri Alpro Vegansk

Jeg har for moro skyld sammenliknet næringsinnholdet per 100 g i Alpro naturell soya yoghurt og Tine yoghurt naturell.
Alpro: 50 kcal - 4 g protein  -   2,8 g karbohydrat - 2,3 g fett.
Tine:   74 kcal - 4,1 g protein - 5,6 g karbohydrat-  3,9 g fett.
(kilder: alpro.notine.no)


Her ser dere dressingen titte fram på toppen av en søtpotetplett. Nom nom.

Oppskrift Enkel Dressing Yoghurt Soyayoghurt Melkefri Alpro Vegansk

Jeg lager alltid dressingen på slump, men om jeg skal skrive ned en oppskrift blir det omtrent slikt:

4 toppa ss soyayoghurt (jeg bruker den største spiseskjea i skuffen)
1 stort fedd hvitløk, finhakket
et par never friske urter, finhakket (tar hva jeg har tilgjengelig)
litt salt
litt kvernpepper
ca 1/2 ts hvit balsamicoeddik (eller hvitvinseddik, eplecidereddik, ev. sitron/lime)

1. Ha yoghurt, hvitløk og urter i en liten bolle.
2. Visp sammen og smak til med salt, pepper og eddik.


* Dressingen holder seg fint i kjøleskap noen dager.

* Prøv også soyayoghurt i
- frisk yoghurtdressing med revet eple
- tzatziki
- kebabdressing



* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

12 kommentarer :

  1. Hvis den inneholder jogurtkulturer hvordan kan den da være vegansk?

    SvarSlett
  2. Det spurte jeg meg om også, men de forsikrer at den er vegansk, og produktene er godkjent av Vegan Society.
    Står noe om det her:
    http://www.alpro.com/no/faq

    SvarSlett
  3. Den yoghurten bruker jeg mye også, og har brukt den siden jeg kutta ut melka i mars 2009, så den har vært her ei stund, men er ikke like lett tilgjengelig alle steder. Nå har de den til og med på Kiwi langt utpå bondelandet her jeg bor - HURRA! :D

    Yoghurtkulturer er vel egentlig bare et fint ord for melkesyrebakterier, som altså ikke har noe med melk å gjøre, men som er "gode tarmbakterier" eller probiotika om en vil. :)

    SvarSlett
  4. bruker også den yoghurten. så kjekk! :D

    SvarSlett
  5. Eldeen: Hurra for Kiwi!
    Gode tarmbakterier eller probiotika er ordet! :D

    lovelyliller: Kjempekjekk! Bare så synd den nesten alltid er utsolgt. Vi må mase mer på butikkene, slik at de tar inn flere!

    SvarSlett
  6. Å herre, så god den ble! Har ingen urter så ble litt oppkuttet isbergsalat istedenfor *kremt*, og målte egentlig ingenting. Smakte på den nettopp (søtpotetplettene står i ovnen), og det var SÅ DEILIG <3 Tusen tusen takk for denne oppskriften, det eneste jeg har blandet av yoghurt er holidaydip, og det ble.. helt ok :) Har savnet en god dressing, og nå fant jeg den endelig. Takk igjen ^^

    SvarSlett
  7. Din blogg har fått meg fra å vurdere og ønske å bli veganer til å endelig ta steget fullt ut. Det er veldig nylig, men jeg har aldri følt meg sikrere på noe. Takk for varierte og enkle oppskrifter, og gode alternativer til meieri og kjøtt som virkelig er lett å få til! Virkelig, uendelig takk...

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå ble jeg glad! :D Smil smil :D

      Kos deg med masse deilig mat framover!

      Slett
  8. Du har vist meg veien til opplysning, lykke og gjenvunnet tro på en høyere makt med den kebabdressingen din!
    I løpet av mine 2 år som vegan er har jeg aldri lagt spesielt merke til den soya yoghurten før jeg las oppskriftene dine her- nå blir det sikkert en daglig greie på handlelisten :) godt med dressing igjen, har vært foruten ganske lenge x)
    Takk skal du ha :)

    SvarSlett
  9. Heisann Jane, takk for masse flotte juleoppskrifter. Gode nyheter!!! Meny har reintrodusert yoghurt naturell UTEN sukker :D God jul
    https://meny.no/varer/meieri-egg/yoghurt/matyoghurt/go-on-plain-soya-5411188121213

    - Daniel S

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...