Frokostlapper med bønnespirer

Oppskrift Lapper Pannekaker Bønnespirer Melkefri Frokost Vegansk
I dag ble det disse til frokost.
Fem lubne, små lapper. Akkurat passe frokost for to.

Etter at jeg lagde meg disse praktiske spireglassene, har spireproduksjonen pågått døgnet rundt her hjemme. Dermed er det ikke til å unngå at det dukker opp spirer i både den ene og den andre oppskriften her på bloggen. For eksempel har spirene blitt del av knallgode bønnespireburgere, og i dag ble det lapper av dem!

Nystekte lapper med syltetøy. Mmmmmm!

Oppskrift Lapper Pannekaker Bønnespirer Melkefri Frokost Vegansk

Alle slags spirer kan passe i denne oppskriften.
Jeg har for anledningen brukt kubønnespirer (ku ja). Kubønner, eller cow beans som det står på posen, er på omtrent samme størrelse som mungbønner og egner seg veldig godt til spiring. De gir faste, sprø spirer. Men som sagt, alle typer spirer egner seg i lapper.
Om jeg skal anbefale noen andre typer spirer til oppskriften, vil jeg foreslå mungbønner.


Oppskrift Lapper Pannekaker Bønnespirer Melkefri Frokost Vegansk 


(5 stk)
150 g bønnespirer (= ca 6 dl)
2 dl soyamelk eller annen vegetabilsk melk
1 ss olje
1 ts bakepulver
et par klyper salt
1/3 ts kardemomme (kan sløyfes)
2 dl fint mel
ca 1 ss sukker eller annen søtning (kan sløyfes)

1. Ha bønnespirene i en food processor og kjør til det er smått.
2. Tilsett soyamelk, olje, bakepulver, salt og kardemomme og kjør litt til.
3. Tilsett litt og litt av melet mens maskinen går. Smak til med søtning.
4. Varm opp en stekepanne med litt olje. Stek lappene gylne på begge sider.




* Sjekk også ut mine oppskrifter på
- grøtlapper
- karrikokoslapper
- grønne ertepannekaker



Koselig frokost i vårsola :)

Oppskrift Lapper Pannekaker Bønnespirer Melkefri Frokost Vegansk

* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

6 kommentarer :

  1. ååh konsistensen på de lappene så jo bare helt ufattelig digg ut! :)) ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. De ser nydelige ut! Hender ofte jeg ikke får spist opp alle bønnespirene og dette var jo smart måte å bruke dem på :))

    SvarSlett
  3. Deilige lapper!

    Men jeg lurte på hvordan konsistensen er på dine når du mener de er ferdigstekte? Jeg synes de blir ganske "bløte"/ustekte inni, og at de må ligge ekstremt lenge i panna. Steker du dem på høy/lav varme?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker vel sånn ca 2/3 varme. Steker dem ganske sakte. De blir jo myke inni, men ikke rå synes jeg :) Kanskje det hjelper å steke dem litt tynnere? Lykke til! :)

      Slett
  4. Hei hei!
    Jeg hadde veldig lyst til å prøve denne oppskriften, så jeg løpte ut og kjøpte meg mungbønner. Kunne bare finne bønnene og ikke spirene, så jeg må spire dem selv. Det jeg lurte på er; er 6 dl mungbønner = 6 dl mungbønnespirer, eller uthever bønnene seg når de spires, slik at man kan spire færre bønner..? hvis du skjønner spørsmålet! Rar formulering, He he :) Er veldig stor fan av siden din forresten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :) Bønnene utvider seg til mangedobbelt størrelse når de spires, så spirer du en halv desiliter mungbønner, får du mer enn nok til denne oppskriften. Ble litt sent svar her, siden jeg er i USA, så du har kanskje prøvd deg fram allerede? Lykke til! Og takk for at du følger bloggen<3

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...