Julecookies

Oppskrift Julecookies Småkaker Julebakst Hjemmelagde Hjemmebakte Cookies Tranebær Rosiner
Julekalenderen har nå kommet til siste luke, og jeg takker for følget alle disse 24 dagene.
Håper at julestemningen er på plass og at dere har blitt inspirert til å lage masse god vegansk mat denne jula!

For min del har julestemingen aldri kommet så tidlig som i år. Julesangene har gått på repeat og huset har vært fullt av julelukt helt siden jeg startet arbeidet med julekalenderen i november. Nå har det jammen blitt julaften, og julefreden har forhåpentlig senket seg hos oss alle :)


Kanskje blir det tid til litt romjulsbakst, og da passer det jo godt å avslutte årets julekalender med oppskriften på 25 stykk hjemmebakte julecookies. Oppskriften er inspirert av den store og flotte vegankokeboka "veganomicon".


Oppskrift Julecookies Småkaker Julebakst Hjemmelagde Hjemmebakte Cookies Tranebær Rosiner

Cookies klare til steking:

Oppskrift Julecookies Småkaker Julebakst Hjemmelagde Hjemmebakte Cookies Tranebær Rosiner

Tips:
Sett deigen i kjøleskapet en times tid eller lenger, da blir det lettere å trille den ut.

(ca 25 cookies)
1 dl soyamelk
1 dl lys sirup
1,5 dl solsikkeolje (eller annen veg. olje)
2 dl brunt sukker
1/2 ts salt
1 ts kanel
1 ts kardemomme
1 krm malt nellik
1 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
1 ts natron
----------
6 dl fint mel
----------
5 dl store havregryn
2 dl tørkede tranebær
2 dl rosiner

1. Sett ovnen på 175 grader. Bland alt ned til første strek i oppskriften.
2. Rør inn melet. Nå begynner det å likne en deig (...som også smaker HIMMELSK kan jeg fortelle).
3. Vend til slutt inn havregryn, tranebær og rosiner. Sett deigen i kjøleskap en times tid eller lenger (ikke nødvendig, men det gjør det mye lettere å forme cookies).
4. Form små ellipsoideformede cookies (måtte google litt for å finne navnet på det der ja) som du legger på stekeplater dekket med bakepapir. De kommer til å flate seg litt ut under steking.
5. Stek på 175 grader i 12-15 min, til de er lett gylne. De er ganske myke med en gang de kommer ut av ovnen, så la de stå i fred og avkjøle seg bittelitt før du hugger innpå.



* Julecookies smaker aller best nystekte og lunkne.


Oppskrift Julecookies Småkaker Julebakst Hjemmelagde Hjemmebakte Cookies Tranebær Rosiner

Ønsker dere alle riktig god og fredelig jul! Ta vare på hverandre.

Juleklem, Jane




~~ ~~~~ ~ ~ Jul på VeganMisjonen ~ ~ ~~~~ ~~


Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

20 kommentarer :

  1. Mmmm de så gode ut! riktig god jul :D

    SvarSlett
  2. Hi! I like your blog very much** Nice recipes and good ideas! I think I will add it to my blogroll and follow it on bloglovin ;-) Perhaps you like my german vegan blog, too?! I invite you to take a look :-)
    www.nur-gesunde-sachen.de
    www.facebook.com/pages/Nur-gesunde-Sachende/282746348430411
    ****Merry christmas to you****
    Greetings from germany, Jenny*

    SvarSlett
  3. De er i ovnen nå, lukter kjempegodt! :D

    SvarSlett
  4. Da har jeg også prøvd denne oppskriften, og den ble stor suksess!! Faktisk så stor suksess at selv om det er masse cookies igjen etter første forsøk, så har jeg fått "bestilling" på flere :P TUSEN TAKK for denne oppskriften!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å høre! Skal bake disse en av de nærmeste dagene selv. Det blir minst dobbelt oppskrift ;)

      Slett
  5. Da var det jul igjen, og denne oppskriften skal til pers! Skal bytte ut soyamelk med rismelk denne gangen, og bruke enten rapsolje eller kokosolje.... men cookies skal det bli :D :D og NOM det skal bli godt!!

    SvarSlett
  6. Laget disse i går, og de ble SÅ gode! :-) Takk for super oppskrift, var redd for å bli sittende uten (veganske) kaker til jul :)

    SvarSlett
  7. Et lite tips til alle som skal prøve denne: bruk Cocosa stekeolje (den uten lukt og smak), og fukt hendene jevnlig når du skal ta deigen ut av bollen og over på stekebrettet :) da holder de seg myke lengre! :) (ihvertfall gjør de det hos meg)

    SvarSlett
  8. Går det an å sløyfe rosinene og heller ha sjokolade oppi? Eller er det oppskrift på katastrofe?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tror jeg absolutt vil være oppskrift på suksess! :D

      Slett
  9. Jeg kan ikke forstå at du bare fikk 25 stykker? Jeg fikk 40, og basert på størrelsene på de rå kakene bildet og forskjellen i steiketid, så er mine i tillegg myyyye større :-O

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmm, er lenge siden jeg lagde disse selv, men mere kake er alltid bedre kake, så det gjør kanskje ikke så mye? ;) Skal telle nøye etter neste gang disse lages i heimen!

      Slett
  10. Har ikke tranebær, kan jeg sløyfe de eller bruke hakkede hasselnøtter/mandler i stedet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jada, bare å sløyfe tranebærene om du vil. Ev. kan du erstatte de med rosiner. Eller nøtter, som du foreslår.

      Slett
  11. Hei du :) Hadde ikke tranebær da kommentaren ble skrevet, tidligere har jeg kun funnet dem på større butikker. Nå fant jeg dem på Kiwi rett oppi veien...og det ble laget COOKIES :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra du fant tranebær allikevel :) Håper cookiesene falt i smak!

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...