Mungbønneburgere med quinoa

Oppskrift Mungbønner Mungbønneburger Vegetarburger Veganmat Quinoa Miso
Mungbønner + quinoa = en proteinbombe av en burger!
Små grønne mungbønner brukes for det meste til spiredyrking, men her er de kokt og tryllet om til burgere sammen med quinoa. Stor suksess!

Som smaksagent har jeg brukt miso; en gjæret pasta av soyabønner (fås kjøpt på helsekostbutikk).
Om du ikke får tak i miso, kan du bruke litt soyasaus og buljongpulver isteden.



(6 burgere)
1 dl tørre mungbønner, bløtlagt over natta og kokt (=3 dl ferdig kokte bønner)
1/2 dl hel quinoa, kokt
1/2 dl quinoamel
1 ss olje
4 ss varmt vann
1 ss miso (jeg har brukt brown rice miso)
1 ts fiberhusk (fås kjøpt på helsekost og større matvareforretninger)
litt pepper
quinoaflak, til å panere burgerne i

1. Bløtlegg mungbønnene over natta. Kok bønner og hel quinoa i rikelig med lettsaltet vann i 20 min. Sil av vannet.
2. Rør sammen olje, vann, miso og fiberhusk i en egen bolle.
3. Ha bønner, quinoa og quinoamel i en stor bolle, tilsett misoblandingen og pepper og arbeid det hele godt sammen til en farse. La hvile ca 10 min.
4. Form burgere, vend dem i quinoaflak og stek gylne i olje.


* Ta gjerne en titt på kunsten å lage vegankaker/-burgere for tips.

* Prøv mungbønneburgere med quinoa sammen med ovnsstekte potet- og søtpotetterninger, ovnsbakt rødløk og persillerotpuré.

Oppskrift Mungbønner Mungbønneburger Vegetarburger Veganmat Quinoa Miso

* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

15 kommentarer :

  1. Hurra! Har akkurat oppdaget bloggen din (via NOAHs facebookside) og ville bare si at jeg er kjempeglad for at noen deler lekre vegan oppskrifter med verden! Mmmmm gleder meg til å begynne å kokkelere :)

    SvarSlett
  2. Denne oppskrifta passa meg perfekt då eg hadde litt over tre dl mungbauner liggande i kjøleskåpet. Og dei blei ganske så gode, sjølv om eg nytta soyasaus, chili og kvitlauk i staden for miso.

    Takk for ei veldig god oppskrift!

    SvarSlett
  3. Bloggen din er suuper :D Likte ikke hummus før, men oppskriften du hadde var kjempegod, så nå liker jeg det (: Har også lagd knallgrønn ertesuppe, den var også herlig. Leser bloggen din fast, den er utrolig bra:D :D

    SvarSlett
  4. :))) Veldig inspirerende å få slike fine tilbakemeldinger fra leserne mine, takk og takk:D
    Liker tanken på at noen har 3 dl mungbønner liggende i kjøleskapet, klare til bruk, og at hummus blir elsket av flere! Herlig!
    Følg med VeganMisjonen videre, kjære grønne venner, her kommer mer vidunderlig veganmat!

    SvarSlett
  5. Tusen takk for fantastisk oppskrift. Måtte jukse litt i forhold til hva jeg hadde i skapet ( glutenmel istedetfor quinoamel, buljong og krydder istedetfor miso, sesamfrø til panering ) men de smakte utrolig godt! For en genial ide å bruke mungbønner til burger.

    Elsker bloggen din og synes den er veldig inspirerende!

    Hilsen Liv

    SvarSlett
  6. Tusen takk og bare hyggelig :)
    Så bra de ble gode! Veldig kjekt å kunne bruke mungbønnene til noe annet enn spiring.

    SvarSlett
  7. Lagde disse i går, og det blir ikke siste gangen :) Super oppskrift!

    SvarSlett
  8. Egner de seg til frysing?

    SvarSlett
  9. Disse egner seg fint til frysing. Men såklart er de aller best helt ferske :)

    SvarSlett
  10. er det noe annet jeg kan bruke i stedet for miso? :)

    SvarSlett
  11. Kan ikkje finna quinoamjøl nokon plass! Kan ein nytta eit anna mjøl enn quinoa (eller gluten, som nokon skreiv)? Funker kikertmjøl, til dømes?

    SvarSlett
    Svar
    1. Quinoamel, det må man vel til helsekost for å få tak i. Jeg pleier bare å male det selv av flak eller hel quinoa. I kaffekvern eller food processor.
      Ellers funker oppskriften sikkert også med kikertmel eller hvetemel også.

      Slett
  12. Hei Janne!
    Har brukt bloggen din masse de siste to årene og er stor fan! Har enda til gode å lage mat etter disse oppskriftene og ikke elsket resultatet. :-)
    Jeg bare lurer på; Om du bytter ut misoen her med soyasaus og buljongpulver, hvor mye av hver ting har man i da??

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så hyggelig at du liker og bruker oppskriftene :D
      For å bytte ut miso, beregn tilsvarende mengde soyasaus (1 ss) og smak til med buljongpulver, 1 ts kanskje? Det er så små mengder at det ikke er så nøye :)

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...