Misjonspakker med soyakjøtt

Oppskrift Wonton Tvp Soya Mince Soyakjøtt Asiatisk
Herlige snackspakker fylt med småspicy soyakjøttfarse!
Server dem med sweet chili saus, og du har en knasende sprø forrett eller snack.

For å lage disse trenger du noen usannsynlig tynne deigark som kalles Wonton. De kan bestå av rismel, eller som de jeg har brukt her; av hvetemel, vann og salt. Wonton kan fylles med hva du vil og kan kokes eller frityrstekes. Du finner wonton-ark i frysedisken på asiatiske butikker. (Les på innholdsdeklarasjonen, da noen wonton-ark inneholder egg).

Wontonene har jeg fylt med en kjøttliknende farse med TVP som hovedingrediens. (Oppskriften på farsen er inspirert av Vilje Bech sin oppskrift fra et av Norsk Vegetarforenings kokekurs). 

For å avmystifisere navnet: TVP står for Textured Vegetable Protein og består av avfettet og dehydrert soyamel. TVP kalles gjerne soyabiter, soya mince eller soyakjøtt. Jeg liker å kalle det "juksekjøtt". 
TVP smaker ikke så mye i seg selv, men trekker lett til seg smak og egner seg godt til marinering. Konsistensen likner litt på kjøttdeig og den brukes ofte som kjøtterstatning av veganere og vegetarianere. TVP består av over 50% protein. Til sammenlikning består vanlig kjøttdeig av ca 17% protein.
TVP fås kjøpt på helsekostbutikker og i en del utenlandske butikker.


(ca 40 stk)
ca 40 wonton-ark

soyakjøttfarse:
2 dl finkornet TVP
1 dl små havregryn
1 vårløk, finhakket

marinade:
2 ss olje
2 ss soyasaus
2 fedd hvitløk, finhakket
en 2 cm bit rød chili, finhakket
2 ts paprikapulver
bittelitt cayennepepper (smak til)
litt salt og pepper (smak til)

Oppskrift Wonton Tvp Soya Mince Soyakjøtt Asiatisk

1. Tin wontonarkene til de er håndterbare, pass på at de ligger i plast så de ikke tørker ut.
2. Lag juksekjøttfyll slik:
Ha tvp'en i en bolle og hell kokende vann over, la det trekke i 10 min. Bland sammen marinaden. Ha tvp'en over i en sil og press ut overflødig vann. Ha det i en stor bolle og bland inn marinade, vårløk og havregryn. Sett det til side i ca 10 min så det får godgjort seg.
3. Nå begynner det morsomme! Finn fram et wonton-ark, væt kantene med vann, legg på ca 1 teskje med fyll midt på arket og brett kantene mot hverandre så det danner en trekant, brett spissene inn.
4. Stek pakka gyllen på begge sider i olje i en kjele eller panne på middels varme. Pass på så den ikke blir brent. Mens den steker, begynner du å lage neste pakke og du er i gang med pakkelaging på høyt nivå.
5. Legg de små vidunderene over på kjøkkenpapir så de får renne av seg litt av olja.



* Misjonspakker kan lages ferdig på forhånd og varmes opp i stekeovnen på 200 grader i noen få minutter. Praktisk!

* De holder seg fint i kjøleskap til dagen etter.

* Se også tvp brukt i min favoritt taco.

* Flere forretter finner du her.


Oppskrift Wonton Tvp Soya Mince Soyakjøtt Asiatisk

* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

19 kommentarer :

  1. Ser veldig godt ut! :) Lurer på om jeg skal prøve disse, men istedenfor å fritere heller pensle med olje og ovnsbake.... Fritering er litt pes og ikke særlig sunt da.

    SvarSlett
  2. De er knallgode ;) Sikkert ikke dumt å ovnssteke de.
    Jeg pleier å steke de i et tynt lag med olje, da blir det ikke akkurat fritering og du slipper å bruke så mye olje.
    Hører gjerne hvordan det gikk om du tester å steke de i ovnen!

    SvarSlett
  3. mm disse så gode ut. Jeg lager vårruller av disse arkene. Altså minivårruller. Har lært det av en Indonesisk nonne :)

    SvarSlett
  4. Spennende! Det må jeg prøve. Hva har du inni vårrullene?

    SvarSlett
  5. Ser veldig gode ut!!

    SvarSlett
  6. Ser väldigt goda ut men jag hade aldrig orkat laga sådana själv!

    SvarSlett
  7. For noe snacks! denne skal jeg prøve en lørdags kveld ;)

    SvarSlett
  8. Dette spg ut som herlege munnfullar:o) Eg har laga din fantastiske grønnsakswok med pepparsaus...nydeleg...ligg innlegg på bloggen min med link tilbake til deg:o) Ha ein fin dag, klem

    SvarSlett
  9. Korleis funker det å fryse dei?

    SvarSlett
  10. Har ikke prøvd å fryse de ned, så det er jeg neimen ikke sikker på.

    SvarSlett
  11. hva er wonton ark?:)

    SvarSlett
  12. Det står en liten forklaring i teksten over hva wonton-ark er :)

    SvarSlett
  13. Hvordan skal man egentlig gå fram når man skal lage noe ut av tvp? Skal det blandes med vann og kokes først, eller skal det bare bløtlegges i vann?

    SvarSlett
  14. Det spørs jo hva du skal bruke det til, men grunnregelen er å bløtlegge tvp'en i vann først, gjerne tilsatt smak i form av krydder, urter o.l. Så kan du bruke det som vanlig kjøttdeig, feks ha det på pizzaen, koke i gryter, steke, bruke i taco osv.

    SvarSlett
  15. Jeg har også brukt denne farsen i sigar-børek. Var også skikkelig nom nom :)

    SvarSlett
  16. Herresatan! Dette må prøves! Ser UTROOOOOLIG deilig ut! Bestiller du fortsatt TVP på nettet, eller har du funnet et sted i Oslo som selger?

    SvarSlett
    Svar
    1. :D Skikkelig snadder disse ja!
      Jeg kjøper som regel tvp i Norge, på innvandrerbutikker er det billigst, ellers på helsekost. Hender jeg bestiller fra iherb også.

      Slett
  17. Du nevnte at du kjøper TVP i innvandrerbutikker, har du prøvd soy chunks før? I min lokale butikker har de dette merket; http://www.asmaikagroup.com/Products/Soya_Products.html , kjenner du til det? Prøvd det før?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jada, de soya chunksa der har jeg testet. Funker fint i "kjøttsupper" og lapskaus synes jeg, men de trenger litt krydring for å bli gode.

      Slett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...