Oliventapenade

Oppskrift Hjemmelaget Oliven Tapenade Olive
Første gang jeg smakte oliventapenade var i Cannes.
Det var sommer og filmfestival og hele byen kokte av god stemning, sol og champagne. Inne på en avslappet restaurant med røde sofaer satt vi en gjeng og fikk servert hvitvin, kjeks og noe smørbart jeg synes liknet mistenkelig på kaviar. Men kaviar var det altså ikke. Servitøren forsikret at det kun var oliven, hvitløk, salt og olivenolje oppi.

Utenfor dryppet det ned forfriskende småregn mens jeg tok min første bit av en kjeks med oliventapenade.

Her har jeg laget min egen versjon av den herlige tapenaden. Prøv den du også! Nydelig som pålegg, til kjeks og tapas.


ca 150 g sorte oliven uten stein
en liten klunk olivenolje
ev. litt havsalt
ev. et lite fedd hvitløk
frisk persille til pynt

1. Skyll og sil av olivnene.
2. Mos alt med stavmikser til det har fått en "tapenadeaktig" konsistens, ikke fullstendig finmost.

NB: Se an saltmengden, noen oliven ligger i ganske salt lake så det er ikke sikkert du trenger salt i det hele tatt. Smak deg fram.



* Prøv oliventapenade på en snasen polentomatoburger.

* Sjekk ut andre veganske påleggsoppskrifter i arkivet.


* * * vegan, veganer, veganmat, VeganMisjonen!!! * * *

Få de siste oppdateringene fra bloggen på facebook eller instagram @veganmisjonen.

3 kommentarer :

  1. Anbefaler kapers i stedet for salt - yummy!

    SvarSlett
  2. Hvor lenge kan sånn tapenade stå i kjøleskapet uten å bli vond? Kan man ev. fryse den?

    SvarSlett
  3. Tapenaden holder seg ca tre-fire dager i kjøleskap. Men dette er ferskvare, jeg har aldri prøvd å fryse den.
    Lag mindre porsjoner, så får du spist opp alt ;)

    SvarSlett

Så hyggelig at du legger igjen en kommentar :D Ha en fin dag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...